Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.
Podcast er på vej frem, ikke kun i Danmark, men i hele verdenen. Ligesom alle andre markeder, så begynder teknologien også at rykke på sig, når ting bliver mere populære. De senere år de mange podcasts blevet produceret i en meget højere kvalitet, hvilket har tiltrukket flere brugere. Men også de forskellige podcast app’s er virkelig begyndt at rykke på sig. Det seneste år er der kommet flere spillere på markedet, som har øget konkurrencen. En af disse spillere er danske Podimo, som kommer ind med en hel ny forretningsmodel.
Podimo – den nye i klassen
Podimo har kun et par få måneder på bagen men har allerede oplevet en fin succes i Danmark. Podimo har lavet en rigtig lækker app som bestemt er blandt de bedste på markedet. Det har dog også valgt at tage penge for at bruge app’en, hvilket ikke er normalt i podcast branchen. Det er dog kun 30 kr om måneden og derfor ikke noget som de fleste ikke har råd til. Podimo slår sig op ved kun at have høj kvalitets podcasts, så det er langt fra alle podcasts du kan høre på Podimo. Der er reklamer på Podimo, hvilket de forskellige podcast kan få del af hvis de ønsker at blive en del af Podimo. Podimo forsøger at gøre podcast oplevelsen bedre, ved at sikre at der kun er højkvalitets indhold, og derudover kan de forenkle sponsor processen for podcasterne. Selvom Podimo forsøger at ryste posen, er det dog tvivlsomt om de virkelig kommer til at ændre branchen så meget som de håber på.
Spotify – kæmpen der kommer
I løbet af det sidste år har Spotify gjort et kæmpe indtog på podcast markedet. De har købet Anchor som er en platform der distribuere de forskellige podcasts til de forskellige app’s. Derudover købte de den meget populære podcast virksomhed Gimlet Media. Spotify ser en stor mulighed i podcast og forsøger at blive en en væsentlig spiller på markedet. Den store fordel for spotify, er at de allerede har har lyttere og data, som gør at de er mange skridt foran andre. Spotify er kommet for at blive, og vi kan helt sikkert forvente at de bliver en kæmpe del af podcast branchen. De er nok også det bedste bud på en virksomhed som kan ændre podcast branchen.
De bedste gratis podcast app’s
Der er allerede mange podcast app’s på markedet, hvor langt de fleste er gratis. Hvis du søger en den bedste podcast app, har podcastguiden.dk lavet en grundig anmeldelse af alle podcast app’s. Det er dog få af disse apps, som har en stor pengetank bag sig og har derfor svært ved virkelig at skulle gøre den store forskel. Men hvis der skulle være en virksomhed udefra som kan gøre en stor forskel, så er det nok Apple. Apple opfandt muligheden for podcast og har stadig den mest brugte app og klart mest data. Så hvis de ønsker at rigtig at gå ind i podcast branchen, kan de gøre en kæmpe forskel.