Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.
Krigen mellem Swipp og Mobilepay blev afgjort tilbage i foråret 2016, hvor Swipp kastede håndklædet i ringen og opgav. Men nu kommer en ny konkurrent på banen, mht. mobilbetaling i fysiske butikker. Vi har taget et kig på den nye spiller på banen og set på det nuværende mobilmarked.
Da krigen mellem Mobilepay og Swipp for alvor rasede, var det Danske banks populære app MobilePay på den ene side mens Swipp, der er en lang række andre bankers modsvar står klar på den anden side. Mobilepay fik hurtigt en kæmpe forspring, da løsningen var først på banen, og kunne håndtere alle kunder. Swipp derimod var sure på danske bank, over at de droppede ud af aftale og straffede deres kunden, ved at lade være med at tilbyde løsningen til Danske Banks kunder. Swippe tabte altså kampen og idag har MobilePay fat i den lange ende og har ifølge banken 2,5 millioner brugere.
Dankort app – en ny spiller
Mange webshops tilbyder allerede mobilbetaling, hvor MobilePay ligesom blandt private er langt mere udbredt, og her er der nok ikke nogen tvivl om, at en og bedre løsning ville være velkommen. En talsmand for Uniggardin, der sælger gardiner på nettet siger: “Det er langt fra størstedelen af vores handler, der betales med Mobilepay, men vi kan bestemt mærke en stigning på mindre ordrer. Det er derfor også klart, at vi ville hilse tiltaget Dankort app velkomment, da denne løsning ikke har noget loft. For selvom vores gardiner sælges til den helt rigtige pris, er det ikke altid at det kan klares inden for det nuværende loft”.
Der er ingen tvivl om at Mobilepay stadig vil stå for en stor del at mobilbetaling på bruger til bruger. Men med dankort app og aftalen med supermarkederne er Mobilepay presset til