Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

IT-landskabet er under et opbrud sammenlignet med det klassiske forretnings-setup, som har kendetegnet virksomhedernes arbejdsgang i mange år.

På grund af COVID-19 og de mange restriktioner, der har været på fysisk kontakt, har vi gradvist ændret vores arbejdsmønstre. Det betyder, at det ikke længere er unormalt at arbejde hjemmefra. Faktisk er det gået hen og blevet hverdag, hvorfor mange taler om hjemmekontoret, som en reel ting!

Men hjemmekontoret er en ting. Her er det op til den enkelte ansatte at indrette sig ordentligt – med egen tanke for ergonomi, lys osv.

Men! Det er stadig arbejdspladsen, der skal sørge for, at du har computer samt adgang til filer og programmer. Proceduren med at flytte arbejdet ud fra virksomhedens fysiske murer, stiller dog krav til en ordentlig IT-løsning.

Hovedet oppe i skyen – uden fare for tordenvejr!

Når man taler om IT og fleksibilitet til netop hjemmearbejde, må man i høj grad tage stilling til, hvordan man giver sine ansatte adgang til hele arbejdspladsen – uanset hvor man befinder sig. Og det skal vel at mærke være under sikre forhold.

Løsningen kan være at overgå til at digitalt skrivebord, som hostes fra skyen. En ansat vil derfor ikke have sine programmer og filer liggende på sin egen computer, som man ellers kender det, men i stedet skulle logge ind via browser eller applikation.

På den måde kan man arbejde alle steder i verden, hvis blot der er en internetforbindelse. Det at man kan logge ind på et ellers lukket netværk betyder naturligvis også, at der skal tænkes mere i sikkerhed. Alternativt kan man blive udsat for malware, hackere eller få taget sin kostbare data som gidsel (ransomeware).

Denne udfordring løses ofte med 2-faktor-login samt frasortering af suspekte lande eller IP-adresser, som derved udelukkes fra netværket. Derved kan man bruge skyen – men uden fare.

Der vil dog altid være et behov for backup i tilfælde af det utænkelige. En backup-plan skal køres hver dag, så der er seneste nye data at hente, hvis der måtte opstå et behov.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here